We wszystkich naszych spółkach stosujemy najlepsze praktyki dotyczące utrzymania najwyższego poziomu bezpieczeństwa i integralności infrastruktury technicznej.
Do najważniejszych z nich należą:
- W Grupie LOTOS są to tzw. badania zerowe materiałów i urządzeń, utrzymanie ruchu oparte na działaniach predykcyjnych i prewencyjnych, program inspekcji i testów dozorowych, program badań nieniszczących (Non Destructive Testing) – badania grubości ścianek aparatów i rurociągów, program RBI (Risk Based Inspection), cykliczne remonty instalacji technologicznych, realizacja corocznych planów przeglądów profilaktycznych urządzeń, monitoring korozji, testy funkcjonalne systemów zabezpieczeń i blokad technologicznych, zarządzanie krytycznością urządzeń w zakresie czasu reakcji, a także zarządzanie zasobami części zamiennych i zakresami badań profilaktycznych.
- W spółce LOTOS Asfalt prowadzone jest monitorowanie bezpieczeństwa, a odstępstwa w tym zakresie są poddawane działaniom korygującym i zapobiegawczym.
- W LOTOS Infrastruktura istnieje monitoring wizyjny obiektów, monitoring szczelności den w zbiornikach, monitoring zapełnienia zbiorników – zabezpieczenie przed przelaniem i monitoring tac przeciwrozlewczych zbiorników.
- W spółce LOTOS Oil Sp. z o.o. z kolei prowadzony jest rejestr wyposażenia pomiarowego, który uwzględnia okresy wymaganych sprawdzeń, wzorcowań czy legalizacji. Instalacje są na bieżąco kontrolowane przez pracowników. Wszelkie nieprawidłowości w działaniu instalacji produkcyjnych, jak wycieki i nieszczelności lub uszkodzenia elementów konstrukcyjnych budowli, są zgłaszane i likwidowane na bieżąco. Stosowane surowce oraz wytwarzane produkty zaklasyfikowane są pod względem temperatury zapłonu, w większości przypadków, jako pozaklasowe. Dzięki temu ryzyko wystąpienia ich zapłonu lub też wybuchu jest niewielkie. W przypadku rozszczelnienia się zbiornika bądź instalacji negatywny wpływ tego zdarzenia na środowisko został ograniczony do minimum dzięki posadowieniu zbiorników w tacach przeciwrozlewowych o odpowiedniej pojemności. Część z posiadanych zbiorników wyposażona została także w drugie dna wraz z systemem informującym o wystąpieniu nieszczelności. W spółce obowiązuje Procedura OIL.47.01.00.00 reagowanie na awarie i sytuacje kryzysowe, której celem jest zapewnienie sprawnego i skutecznego zarządzania sytuacją kryzysową, tak by jej wpływ na zdrowie ludzi i środowisko, a także straty finansowe były ograniczone do minimum.
Dzięki naszym działaniom profilaktycznym, prowadzonym na wielu płaszczyznach, wypadki w naszych zakładach są incydentami niezwykle rzadkimi. Sytuacje niebezpieczne staramy się identyfikować na jak najwcześniejszym etapie.
W 2018 roku zarejestrowaliśmy 32 zdarzenia związane z bezpieczeństwem procesowym.
- 24 z nich zostały rozpoznane we wczesnej fazie przypadków (zaliczane do kategorii Tier 2), co pozwoliło na szybkie działanie i zapobiegnięcie przekształceniu się w zagrożenie pierwszego stopnia.
- 8 zdarzeń zaliczonych zostało do kategorii Tier 1, tj. zagrożeń pierwszego stopnia.