Zintegrowany Raport Roczny 2018

Skuteczni w działaniu – realizacja celów strategicznych w 2018 r.

WSKAŹNIKI GRI
NA STRONIE
KAPITAŁY

W ubiegłym roku kontynuowaliśmy intensywne prace nad operacjonalizacją strategii „Stabilizacja i bezpieczny rozwój”, którą Grupa Kapitałowa LOTOS przyjęła na lata 2017 – 2022. Zawiera ona pięć kluczowych mierników strategicznych, służących ocenie stopnia wdrożenia strategii.

Mierniki strategii
  • Podwojenie średniorocznego EBITDA LIFO w latach 2019 – 2022,
  • Spadek współczynnika zadłużenia: dług netto/EBITDA LIFO ≤1,5,
  • Nakłady inwestycyjne (CAPEX) 9,4 mld PLN w ciągu 6 lat,
  • Osiągnięcie rezerw 2P ponad 60 mln boe i wydobycie węglowodorów w przedziale 30 – 50 tys. boe/d,
  • Wzrost liczebności sieci detalicznej do 550 stacji paliw o LTIF9.
Nasza strategia na lata 2017 – 2022,
zakładająca pięć kluczowych celów, których realizację dokładnie monitorujemy
  • CEL 1: Efektywnie wykorzystane aktywa w całym łańcuchu wartości

    Przeorganizowaliśmy segment wydobywczy

    W 2018 roku zakończyliśmy reorganizację segmentu wydobywczego, w wyniku czego wyodrębniliśmy dwa wyspecjalizowane podmioty: Grupę Kapitałową LOTOS Upstream, realizującą inwestycje w aktywa wydobywcze, oraz Grupę Kapitałową LOTOS Petrobaltic, prowadzącą działalność operacyjną. Dodatkowo w 2018 roku zarejestrowana została spółka LOTOS Upstream UK, mająca posłużyć w przyszłości do rozwoju działalności na szelfie brytyjskim.

    Grupa Kapitałowa LOTOS Upstream prowadzi dwa projekty będące w fazie rozwojowej (Utgard i YME zlokalizowane na szelfie norweskim z wydobyciem planowanym na 2020 rok) oraz dwa projekty w fazie przygotowawczej (B4/B6 na Morzu Bałtyckim oraz NOAKA).

    Grupa Kapitałowa LOTOS Petrobaltic posiada koncesje oraz jest operatorem na bałtyckich złożach B3 oraz B8 i posiada koncesje poszukiwawczo-wydobywcze na Morzu Bałtyckim (Łeba, Rozewie, Gotlandia). Planowane jest poszerzenie działalności GK LOTOS Petrobaltic o świadczenie usług offshore oraz logistycznych dla klientów zewnętrznych.

    Reorganizacja zakładała także działania upraszczające powiązania finansowe w ramach segmentu.

    Inwestowaliśmy w innowacyjne technologie

    Naszą najważniejszą inwestycją ostatnich lat jest Projekt EFRA, który dzięki wybudowaniu jednej z najnowocześniejszych jednostek koksowniczych umożliwi głębszy i bardziej opłacalny ekonomicznie przerób ropy naftowej. Na koniec grudnia 2018 r. postęp realizacji całego Projektu EFRA wyniósł 98,1%. Jednocześnie analizowaliśmy i przygotowywaliśmy się do dalszego rozwoju rafinerii także w innych kierunkach, które wskazaliśmy w naszej strategii. Są to:

    • blok olejowy do produkcji olejów bazowych II i III grupy,
    • kompleks benzynowy do produkcji benzyn motorowych z benzyny surowej,
    • kompleks olefinowy wraz z produkcją ETBE oraz projekt budowy elektrociepłowni na własne potrzeby.

    Rozwinęliśmy nasze stacje paliw

    Obszar sprzedaży detalicznej w Grupie Kapitałowej LOTOS jest realizowany przez spółkę LOTOS Paliwa.

    Nasze stacje w liczbach na koniec 2018 r.

    495 stacji

    pod marką LOTOS

    306 stacji

    własnych

    189 stacji

    franczyzowych

    20 miejsc

    obsługi pasażera

    24 punkty Subway

    w sieci LOTOS

    12 punktów ładowania

    samochodów elektrycznych na trasie Trójmiasto – Warszawa

    W 2018 r. zaktualizowaliśmy naszą ofertę dla partnerów franczyzowych, poszerzając zakres oferowanego wsparcia w segmencie sklepowym i uatrakcyjniając ofertę cenową paliw. Kontynuowaliśmy też standaryzację sieci stacji, pracowaliśmy nad uatrakcyjnieniem oferty pozapaliwowej, a także nad poprawą jakości obsługi. Wspólnie z Alior Bankiem wprowadziliśmy kartę kredytową Mastercard Business LOTOS. W efekcie wprowadzonych zmian rentowność sieci stacji w ubiegłym roku poprawiła się.

    Na naszych stacjach wprowadziliśmy także rozwiązania przyczyniające się do rozwoju elektromobilności. W ramach projektu LOTOS Niebieski Szlak powstało 12 punktów ładowania na stacjach na trasie Trójmiasto – Warszawa. Do końca I kwartału 2020 roku ma powstać kolejnych 38 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Wiele z nich zlokalizowanych będzie nie tylko na północy czy w centrum kraju, ale również przy trasach zachodniej i południowej Polski. W planach uwzględniono budowę kolejnych punktów przy drogach ekspresowych i autostradach.