- Podwojenie średniorocznego EBITDA LIFO w latach 2019 – 2022,
- Spadek współczynnika zadłużenia: dług netto/EBITDA LIFO ≤1,5,
- Nakłady inwestycyjne (CAPEX) 9,4 mld PLN w ciągu 6 lat,
- Osiągnięcie rezerw 2P ponad 60 mln boe i wydobycie węglowodorów w przedziale 30 – 50 tys. boe/d,
- Wzrost liczebności sieci detalicznej do 550 stacji paliw o LTIF9.
Skuteczni w działaniu – realizacja celów strategicznych w 2018 r.
W ubiegłym roku kontynuowaliśmy intensywne prace nad operacjonalizacją strategii „Stabilizacja i bezpieczny rozwój”, którą Grupa Kapitałowa LOTOS przyjęła na lata 2017 – 2022. Zawiera ona pięć kluczowych mierników strategicznych, służących ocenie stopnia wdrożenia strategii.
Mierniki strategii
Nasza strategia na lata 2017 – 2022,
zakładająca pięć kluczowych celów, których realizację dokładnie monitorujemy
-
CEL 1: Efektywnie wykorzystane aktywa w całym łańcuchu wartości
Przeorganizowaliśmy segment wydobywczy
W 2018 roku zakończyliśmy reorganizację segmentu wydobywczego, w wyniku czego wyodrębniliśmy dwa wyspecjalizowane podmioty: Grupę Kapitałową LOTOS Upstream, realizującą inwestycje w aktywa wydobywcze, oraz Grupę Kapitałową LOTOS Petrobaltic, prowadzącą działalność operacyjną. Dodatkowo w 2018 roku zarejestrowana została spółka LOTOS Upstream UK, mająca posłużyć w przyszłości do rozwoju działalności na szelfie brytyjskim.
Grupa Kapitałowa LOTOS Upstream prowadzi dwa projekty będące w fazie rozwojowej (Utgard i YME zlokalizowane na szelfie norweskim z wydobyciem planowanym na 2020 rok) oraz dwa projekty w fazie przygotowawczej (B4/B6 na Morzu Bałtyckim oraz NOAKA).
Grupa Kapitałowa LOTOS Petrobaltic posiada koncesje oraz jest operatorem na bałtyckich złożach B3 oraz B8 i posiada koncesje poszukiwawczo-wydobywcze na Morzu Bałtyckim (Łeba, Rozewie, Gotlandia). Planowane jest poszerzenie działalności GK LOTOS Petrobaltic o świadczenie usług offshore oraz logistycznych dla klientów zewnętrznych.
Reorganizacja zakładała także działania upraszczające powiązania finansowe w ramach segmentu.
Inwestowaliśmy w innowacyjne technologie
Naszą najważniejszą inwestycją ostatnich lat jest Projekt EFRA, który dzięki wybudowaniu jednej z najnowocześniejszych jednostek koksowniczych umożliwi głębszy i bardziej opłacalny ekonomicznie przerób ropy naftowej. Na koniec grudnia 2018 r. postęp realizacji całego Projektu EFRA wyniósł 98,1%. Jednocześnie analizowaliśmy i przygotowywaliśmy się do dalszego rozwoju rafinerii także w innych kierunkach, które wskazaliśmy w naszej strategii. Są to:
Rozwinęliśmy nasze stacje paliw
Obszar sprzedaży detalicznej w Grupie Kapitałowej LOTOS jest realizowany przez spółkę LOTOS Paliwa.
Nasze stacje w liczbach na koniec 2018 r.
495 stacji
pod marką LOTOS
306 stacji
własnych
189 stacji
franczyzowych
20 miejsc
obsługi pasażera
24 punkty Subway
w sieci LOTOS
12 punktów ładowania
samochodów elektrycznych na trasie Trójmiasto – Warszawa
W 2018 r. zaktualizowaliśmy naszą ofertę dla partnerów franczyzowych, poszerzając zakres oferowanego wsparcia w segmencie sklepowym i uatrakcyjniając ofertę cenową paliw. Kontynuowaliśmy też standaryzację sieci stacji, pracowaliśmy nad uatrakcyjnieniem oferty pozapaliwowej, a także nad poprawą jakości obsługi. Wspólnie z Alior Bankiem wprowadziliśmy kartę kredytową Mastercard Business LOTOS. W efekcie wprowadzonych zmian rentowność sieci stacji w ubiegłym roku poprawiła się.
Na naszych stacjach wprowadziliśmy także rozwiązania przyczyniające się do rozwoju elektromobilności. W ramach projektu LOTOS Niebieski Szlak powstało 12 punktów ładowania na stacjach na trasie Trójmiasto – Warszawa. Do końca I kwartału 2020 roku ma powstać kolejnych 38 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Wiele z nich zlokalizowanych będzie nie tylko na północy czy w centrum kraju, ale również przy trasach zachodniej i południowej Polski. W planach uwzględniono budowę kolejnych punktów przy drogach ekspresowych i autostradach.
- CEL 2: Skuteczne procesy gwarantujące stabilność
- CEL 3: Gotowość do wdrożenia innowacji
- CEL 4: Aktywne zarządzanie szansami i ryzykami
- CEL 5: Silny zespół, spójny CSR i bezpieczeństwo